Monday, July 27, 2015

Arab Revolt 1936 - Hebrew article



יום ראשון, 11 באוגוסט 2013

שנות ה-30 -א"י המרד הערבי הגדול

מאורעות תרצ"ו - תרצ"ט


ב-1936 פרץ המרד הערבי הגדול כנגד גורמים בריטים ובני היישוב היהודי. המרד נמשך שלוש שנים בהפסקות. וסופו שנחל כישלון בקרב ערביי א"י. אך בל נקדים את המאוחר: 
הרקע לתחילת המרד: 
עיתון בריטי מדווח על תחילת הפרעות 1936 
כזכור מאורעות תרפ"ט (1929) השאירו משקעים עצומים וצלקות בקרב בני היישוב העברי. בתחילת שנות ה-30 החלה העלייה החמישית שהלכה והתגברה ככל שהמצב באירופה (עם עליית הנאצים לשלטון) הלך והחמיר. שנות ה-30 הטיבו עם היישוב העברי בארץ; מספר היהודים הוכפל, ההתיישבות התרחבה, הערים גדלו לאין שיעור, הכלכלה התבססה ונראה היה שהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל הוא חלום ניתן למישוש. מציאות זאת עוררה חרדה עמוקה בקרב ערביי ישראל. 
נוכח המצב שנוצר האשימו ערביי ישראל את הממשלה המנדטורית בכך שהיא מאפשרת ליהודים לעלות ארצה, להתיישב ולייצב את המשק. הם חשו שבריטניה נסוגה מהתחייבויותיה לצמצם את העלייה וההתיישבות בקרב היישוב היהודי כפי שפורסם בספר הלבן השני (פאספילד 1930). 
המרד הערבי 
אחד מסעיפי הספר הלבן השני כלל לכונן "מועצה מחוקקת" שתורכב מערבים ויהודים ביחס לגודל האוכלוסייה פירוש הדבר הוא שהיות והערבים הם רוב- מועצה כזו היא בעלת השפעה עצומה עבורם בכל הנוגע לקביעת חוקים. היות והערבים היו ללא ספק הרוב בארץ- נוצר היה מצב שכל חוק שהיו מעוניינים בו (כמו עצירת העלייה היהודית או בלימת ההתיישבות) היו עוברים בנקל ובכך היה נבלם החלום הציוני בא"י. רעיון "המועצה המחוקקת" נגנז והערבים ראו בכך נסיגה מהבטחת הבריטים.  
ועל כן הוחלט ביישוב הערבי לצרף את מדינות ערב השכנות וליצור ועדה מוסלמית עליונה שתפגין כוח פוליטי כנגד החלטות הממשל המנדטורי - דבר שהעלה את חמתם של הבריטים. 
חברי הועד הערבי העליון 1936
גם בתחום החברתי דתי חלה הקצנה; המופתי של ירושלים חאג' אמין אל חוסייני שבעבר ליבה והתסיס את מאמניו כלפי אנשי היישוב היהודי ועורר את מאורעות תרפ"א  ותרפ"ט הפך לקול דומיננטי ברחוב הערבי, בשנת 1932 ייסד את מפלגת האל -איסתיקלאל (העצמאות) ובכך הפך לא רק למנהיג דתי כי אם גם למנהיג פוליטי בעל דרישות חד משמעיות כלפי הממשל המנדטורי להפסיק לאלתר את עליית היהודים ארצה ולא למכור אדמות ליהודים ובכך לחסל את ההתיישבות. כל אלה תוך כדי המשך ליבוי השנאה נגד היהודים ועידוד הפגנות ומחאות אלימות שהופנו כלפי הבריטים וכלפי היישוב העברי כאחד. 
חאג' אמין אל חוסייני, כמו כולם לא היה מנותק מהמציאות הפוליטית שנוצרה בעולם. עיניו היו נשואות לאירופה שהלכה והקצינה את יחסה כלפי היהודים. הוא קיווה שבתמיכתו לארגונים הפשיסטים ימצא בני ברית (דבר שאכן התממש). הוא חזה בחולשתה של בריטניה ושאר הדמוקרטיות באירופה והבין שתגובה כנגד הממשלה המנדטורית בארץ ישראל עשויה לשנות את המציאות הפוליטית באזור, משמע אם יפגין כוח ושרירים כלפי היישוב היהודי בארץ - תיאלץ בריטניה לסגת מהבטחותיה ליהודים ולהבטיח הבטחות פוליטיות לערבים. 
המהומות חזרו לרחובות
1015
1936- העיר העתיקה בירושלים
צלם: רודי ויסנשטין באדיבות "הצלמניה" 

המאורעות פרצו ב-15 באפריל ושוב חזרו אותם מראות קשים: רציחות, הסתערות בריונית ברחובות יפו דבר שגרם להמוני יהודים מיפו לברוח לת"א השכנה ולהסתתר שם. ב-20 הוכרזה שביתה ערבית כללית  לפיה המרי לא יפסק כל עוד ימולאו שלוש תביעות : 
  • הפסקה כללית של העלייה היהודית.
  • איסור מכירת קרקעות ליהודים.
  • יפו 1936 הכניסה אסורה לנמל

  • הקמת ממשלה ייצוגית לפי יחס מספרי.
מטרת השביתה הכללית של הערבים הייתה להשבית את מהלך החיים התקין בארץ ולהכריח את הממשלה הבריטית להיענות לתביעות הפוליטיות של הערבים. השביתה הייתה גם מכוונת למוטט את היישוב היהודי ולהביא עליו חורבן כלכלי. 
עבד קאדר אל חוסייני-
בן דודו של המופתי
מנהיג האוכלוסייה הערבית
במהלך המרד הערבי הגדול 
סוחרים ערבים נאלצו לתמוך במטרות השביתה גם אם הדבר פגע בהם באופן ישיר מבחינה כלכלית - משום שנאסר עליהם לסחור עם יהודים. כמו כן הושבת נמל יפו על מנת לא לאפשר עלייה יהודית. במקביל נמשכו מעשי הטרור שהיישוב היהודי לא ידע כמוהו מעודו. כנופיות של מרצחים פשטו בדרכים, בשדות ובפרדסים. הפורעים חתרו לשתק את התחבורה היהודית וירו באוטובוסים וברכבות, שרפו שדות ועקרו עצי פרי. השביתה עוררה התנגדות בקרב חלקים רחבים של האוכלוסייה הערבית שברובם שבתו לא מרצון אלא משום שהכריחו אותם לכך במעשי כפייה וטרור. השביתה יותר משגרמה הפסדים ליהודים גרמה הפסדים עצומים לערבים והביאה לידי הרס מעמדם של אלפי סוחרים, חנוונים, בעלי מלאכה, פלחים ופועלים. ההתמרמרות בקרב אלה הלכה וגדלה עם הזמן. 

מה היו השלכות השביתה הכלכלית על המשק בקרב היהודים?
תחילה היה קושי שכן לא הגיעו פועלים ערבים לעבוד בחקלאות ובמשקים של היהודים, וכל המסחר בין היהודים לערבים פסק. אך מהר מאד התעשת היישוב ואת מקום הערבים תפסו פועלים יהודים. המשק חזר לשגשג. 

לעזרתם של ערביי א"י הגיע משלוח של חיילים מתנדבים מעיראק בפיקודו של פאוזי קוואקג'י  להמשיך את מעשי 
פאוזי קווקאג'י 
הטרור ולזרוע פחד ביישוב היהודי. לאחר כמעט חצי שנה (175 ימים) הסתיימה השביתה הכללית וכך גם שככו הפרעות בארץ. בשלב הזה של המהומות נרצחו 91 מבני היישוב היהודי 369 נפצעו, והותקפו 19 בתי ספר, 9 בתי תינוקות ובתי יתומים ו3 בתי מבוגרים. מאות התקפות על אמצעי התחבורה (רכבות ואוטובוסים) ואלפי דונמים חקלאיים הושמדו. 
אוטובוס עברי - משוריין במהלך המאורעות
השביתה הגדולה כאמור,הגיעה לסופה רק לאחר שערביי א"י על סף רעב, ומנהיגי השביתה ראו כי הם מאבדים את תמיכתם ותמיכת ארצות ערב. 



התגובה הבריטית: 
הלורד פיל-
 יוצא ממלון המלך דוד בירושלים 
הבריטים ניסו למגר כבר מלכתחילה את מאורעות הדמים, ולשם כך אף הפעילו כוחות  צבא מיוחדים כנגד הפורעים. בתחום המדיני שוב התכנסה וועדה (בחודש מאי 1936) לחקור את האירועים, הפעם בראשות הלורד פיל . ביולי 1937 פורסמו מסקנות הוועידה: בשל הסכסוך המתמשך בין שני העמים, אין מנוס אלא לחלק את א"י לשתי מדינות. תוכנית הוועדה הייתה מאד מפורטת כיצד על החלוקה להתבצע. על מנת שהתכנית תעבוד ובאופן הדרגתי תהפכונה המדינות לעצמאיות, יש להקפיא את רעיון הבית הלאומי שהובטח ליישוב היהודי - משמע לאסור רכישת קרקעות ע"י היהודים בתחומי האזור המיועדים למדינה ערבית ולקבוע את העלייה לפי כושר הקליטה של המדינה היהודית בלבד. רוצה לומר: צמצום העלייה וההתיישבות שהן פגיעה משמעותית בשתי המטרות העיקריות של אנשי היישוב בארץ. 

התגובה הערבית לספר הלבן:
עם פרסום מסקנות " ועדת פיל" נתחדשו מאורעות הדמים בסתיו 1937 עד שנת 1939.  הוועד הערבי העליון נעשה קיצוני יותר בעמדותיו ותוקפני יותר במלחמתו נגד היישוב היהודי ונגד השלטון הבריטי כאחד.
תגובה בריטית קשה כנגד פרעות הערבים במרד הגדול 
בספטמבר 1937 רצחו שליחי הכנופיות את מושל הגליל לואיס אנדרוס. רצח זה ולחץ דעת הקהל בבריטניה אילצו את הממשלה לפעולה תקיפה כלפי הערבים. הבריטים הגיבו בהבאת כוחות גדולים מאירופה  במעצרים מנהליים בענישה קולקטיבית כגון הטלת עוצר בהרס בתים ובהוצאת הוועד הערבי העליון מחוץ לחוק כ־360 ערבים נידונו למוות ו־54 נתלו. המנהיגים הערביים העיקריים נעצרו או גורשו. עם פירוק הוועד הערבי העליון התגברו המהומות והצבא הבריטי החל במלחמה נרחבת נגד הכנופיות הערביות והצליח למגרן בזו אחר זו. בפעילות שיטתית זו החזיר הצבא את השליטה על אזורי הארץ. המרד נמשך 3 שנים. עד שהסדר חזר במרץ 1939. במהלך שלוש שנות המרד נהרגו למעלה מ־5,000 ערבים, 400 יהודים ו־200 בריטים.
הספר הלבן השלישי 1939
כונה בפי היהודים "הספר השחור" 
בעקבות כל האירועים הללו פורסם הספר הלבן השלישי המכונה הספר הלבן של מקדונלד. ספר זה כלל הגבלות קשות על היישוב היהודי, בהן הגבלת עליית יהודים ל-75,000 יהודים במשך 5 השנים הבאות בלבד - 15,000 עולים לשנה. כמו כן הוגבלה כמעט לחלוטין רכישת קרקעות בידי יהודים. שנה קודם הוחלף הנציב העליון ווקופ שאהד את היישוב העברי לנציב הרולד מקמייקל שהיה ביסודו פרו- ערבי. 

 כיתת בנות באימוני "ההגנה" 









תגובת היהודים למרד :
יחידת הנוטרים 
היישוב היהודי היה נחוש לטפל במרד בשונה מאירועי הפרעות הקודמים. בשנת 1936- בפרוץ המרד היה ארגון "ההגנה" מבוסס יותר, חמוש יותר, התפרש על פני הארץ כולה. בנוסף היה ארגון האצ"ל (של התנועה הרוויזיוניסטית) שביקש להיות נוקשה יותר בתגובותיו וראה בפעולות תגמול אלימות פתרון יחיד זאת בניגוד ל"הגנה" שבחרו במדיניות ההבלגה. אי הסכמה בין שני הארגונים, בנוגע לתגובה כלפי הערבים, יצרה לא אחת מתיחות ביישוב היהודי. 
כאשר חזרו המאורעות לאחר פרסום הספר הלבן השלישי - הסלים ארגון "ההגנה" את צעדיו: קמה יחידה בהגנה בשם "פלוגת השדה" שתפקידה היה להגן על היישובים מפני הכנופיות הערביות, הם ביצעו מארבים, מרדפים ופשיטות. קמו "הנוטרים - שהם למעשה גלגולה הראשון של משטרת ישראל. 
פלוגות הלילה של ווינגייט



פתרון נוסף היה הקמת
אורד ווינגייט אשר זכה לכינוי "הידיד" 
"פלוגות הלילה המיוחדות " (1938)  בשיתוף הבריטים, עליהם היה אחראי אורד ווינגייט.  היו  אלה יחידות של לוחמים יהודיים ובריטיים שמטרתן הייתה מלחמה בכנופיות הערביות. יחידות  קומנדו אלה השתמשו בהרבה טקטיקות צבאיות של מארבים, הנחתת מהלומות פתע, לוחמה בקבוצות קטנות וחשאיות. טקטיקות אלה יהפכו אח"כ לתורת הלחימה של הפלמ"ח. כעבור שנתיים פירקו הבריטים את היחידה המיוחדת ווינגייט הועבר מתפקידו ונשלח לחו"ל.  


שווה ציטוט:
"כאשר למדתי בבית־הספר, התבוננו בי מגבוה והביאו אותי ליד כך שהרגשתי כי לא־יוצלח אני, ובלתי־רצוי בעולם. כאשר הגעתי לארץ־ישראל, מצאתי שם אומה שלמה אשר התייחסו אליה באופן דומה במשך עשרות דורות, ובכל זאת, בסופו של דבר, לא הובסו בניה; הם מהווים כוח גדול בעולם, והרי הם בונים את ארצם מחדש. חשתי כי אני שייך לעם כזה."  
 (אורד ווינגייט מספר כיצד נהפך לתומך נלהב בציונות)

הקמת נמל תל אביב

צעד נוסף חשוב היה הקמת נמל תל אביב -  דבר שאיפשר לנתק את התלות בנמל יפו , ובכך לאפשר את המשך העלייה היהודית ארצה.










בתחום ההתיישבות קמו יישובי חומה ומגדל: 

יישובי חומה ומגדל הם 53 יישובים - על פי רוב קיבוצים, שקמו בין השנים 1939-1936 במהלכן קמו היישובים בין לילה או במהלך יום אחד בלבד. לפי חוקים עוד מהתקופה העות'מאנית: יישוב ייחשב חוקי כל עוד יש לו מבנה עם גג כך הוכנו חומרי הגלם למגדל (לתצפית) ולחומה (להגנה) מבעוד מועד. בלילה הם הובאו למקום שנבחר- (ע"פ רוב באזור ספר מרוחק) ותוך לילה התקינו את החומה והמגדל, הושיבו שם מתיישבים ובכך קבעו עובדה בשטח - יישוב יהודי חדש נולד. באופן הזה הצליחו אנשי היישוב לעקוף את גזרות הספר הלבן השני. 
(מתוך הוויקיפדיה  :המרד הערבי הגדול)



עין גב - במסגרת יישובי חומה ומגדל 


מבצעי העפלה בלתי לגאליים - למורת רוחם של הבריטים 
חשוב לציין שלאורך כל שנות ה-30 נעשו מאמצים עילאיים להעלות יהודים ארצה באופן בלתי לגאלי (חוקי) - עקב החלטת הממשלה המנדטורית לצמצם את מספרי העולים ולא להנפיק להם סרטיפיקטים (רישיונות עלייה).כאשר המצב באירופה החמיר ויהודים רבים הפכו פליטים עודד ז'בוטינסקי את מבצעי העלייה הבלתי לגאליים. תחילה התנגדו ראשי היישוב וביניהם בן גוריון למהלכים לא חוקיים, אלא שהמציאות שנכפתה על יהודי אירופה שינתה גם את דעתם בעניין. 







1 comment:

  1. British Mandate era in Palestine Destroying Arab terrorists Village

    British forces drove out the Ottomans in 1917, during World War I, and the British Mandate of Palestine was established in 1920.

    In the 1922 British census, Mi'ar an Arab Village had a population of 429, all Muslims.[12] The population increased to 543, still all Muslim, in the 1931 census and the inhabitants lived in a total of 109 houses.[13]

    Mi'ar's residents participated in 1936–1939 Arab revolt against British rule, and the village became a center of rebel operations in Galilee.[14] The rebels often opened fired on British troops passing near Mi'ar, damaged roads in the vicinity to render them impassable by the British authorities, cut electrical cables, and planted landmines to hit British vehicles.[14] One of the authorities' controversial methods of suppressing the revolt was the blowing up of houses in a village where there was support for rebels.[14] On 26 October 1938, two British battalions launched a raid against Mi'ar and began dynamiting the large houses of the village.[14] They then demanded Mi'ar's mukhtar (headman) to issue a call to the village's rebels to surrender their rifles or else the dynamiting would continue.[14] No rifles were surrendered and the British resumed their dynamiting of the village's homes.[14] Mi'ar was entirely destroyed for its alleged support of the rebels.[15][16] A New York Times reporter present during the destruction wrote, "When the [British] troops left, there was little else remaining of this once busy village except a pile of mangled masonry."[14]

    Arab/Palestinian village of Mi'ar being blown up by the British in 1938.

    Posted by YJ Draiman

    ReplyDelete